ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΙΑΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ Α’ & Β’ ΤΑΞΕΩΝ
ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
|
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ[1]
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ
|
Οι μαθητές/τριες να:
- Κατανοήσουν τη σημασία του θεσμού της οικογένειας
για τη δημοκρατία, την κοινωνία και το κράτος.
- Γνωρίσουν τη διαχρονική εξέλιξη του θεσμού της
οικογένειας και της οργάνωσης του ιδιωτικού και οικογενειακού βίου και να
κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά της ελληνικής
οικογένειας.
- Γίνουν ικανοί να ερευνούν, να αναλύουν και να
συγκρίνουν αξίες, πολιτισμούς και εποχές.
- Κατανοήσουν τη σημασία της Οικιακής Οικονομίας ως
παράγοντα του ελληνικού πολιτισμού.
- Συνειδητοποιήσουν την πολιτιστική μας ταυτότητα αλλά
και την πολιτιστική ταυτότητα άλλων λαών.
|
Οικιακή Οικονομία –
η Οικογένεια και ο Κοινωνικός Περίγυρος
(14
ώρες)
·
Έννοια και
τύποι της οικογένειας - Ο ρόλος της οικογένειας.
·
Ιστορική
αναδρομή του θεσμού – (οργάνωση της
οικογενειακής ζωής στην αρχαία Ελλάδα, στο Βυζάντιο, στα μεταβυζαντινά χρόνια
– χαρακτηριστικά αγροτικής και αστικής οικογένειας – αίτια σύγκλισης).
· Χαρακτηριστικά της σύγχρονης οικογένειας – Γάμος και
οικογένεια.
· Στοιχεία οικογενειακού δικαίου – Μορφές συγγένειας –
Σημασία και μορφές υποκατάστασης της οικογένειας.
· Σχέσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας.
· Οικογενειακή Αγωγή.
· Κοινωνικός περίγυρος – μορφές διαπροσωπικών σχέσεων.
· Επικοινωνία (μορφές επικοινωνίας) και προβλήματα – Ο
ρόλος των ΜΜΕ και των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας – Η
κοινωνικότητα των νέων.
|
Συνίστανται
ερευνητικές – βιωματικές μέθοδοι που καλλιεργούν τις ικανότητες της
ενσυναίσθησης και της επικοινωνίας και οι οποίες αξιοποιούν αντίστοιχες
τεχνικές. Ενδεικτικά αναφέρονται οι κάτωθι:
· Καταιγισμός ιδεών σχετικά με το θεσμό της
οικογένειας με βάση τα βιώματα των μαθητών για τον καθορισμό των τύπων της
οικογένειας και της συγγένειας, καθώς και του ρόλου της οικογένειας.
· Ερωταποκρίσεις και ημιδομημένος διάλογος που θα
επιτρέψουν την πληρέστερη έκφραση των μαθητών και την εμπέδωση των
χαρακτηριστικών της σύγχρονης οικογένειας.
· Αναζήτηση υλικού (από το διαδίκτυο ή άλλες πηγές)
για την ιστορική εξέλιξη της οικογένειας σε διάφορες ιστορικές περιόδους και
παρουσίαση στην τάξη από τους μαθητές ή/και μελέτη ιστορικών κειμένων, έργων
τέχνης κ.λπ. που αποτυπώνουν την εξέλιξη του θεσμού, την οργάνωση της οικογενειακής ζωής, το ρόλο και τις
σχέσεις των μελών της οικογένειας (σχέσεις των συζύγων, θέση της γυναίκας, ο
ρόλος των ηλικιωμένων κ.λπ.).
· Σχέδιο Εργασίας: «Τα λαογραφικά του Παραδοσιακού
Γάμου» (βλ. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, τ.12 (2007), σσ. 36-48).
· Σχέδιο Εργασίας: «Η καθημερινή ζωή στη βυζαντινή
αυλή» (βλ. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, τ.10 (2005), σσ. 99-114).
· Μελέτη στατιστικών στοιχείων σχετικά με τη
γεννητικότητα, τη γαμηλιότητα και τον αριθμό των διαζυγίων στη χώρα μας ώστε
να εντοπιστούν και να σχολιαστούν τα χαρακτηριστικά της σύγχρονης ελληνικής
οικογένειας.
· Μελέτη της οικογένειας στο χώρο και το χρόνο.
Παράθεση πηγών από τον εκπαιδευτικό ή από τους μαθητές μετά από αναζήτηση στο
διαδίκτυο και σχολιασμός από τους μαθητές των αιτίων σύγκλισης μεταξύ
αγροτικής και αστικής οικογένειας, καθώς ή/και των κοινών και ιδιαίτερων
χαρακτηριστικών της οικογένειας σε διάφορους λαούς και πολιτισμούς.
· Ενδείκνυται η ομαδοσυνεργατική μέθοδος, π.χ. οι
μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε ομάδα από μια
κάρτα που αναγράφει έναν από τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας- μορφές
συμβίωσης. Οι μαθητές αναλαμβάνουν τους ρόλους των μελών της οικογένειας που
περιγράφει η κάρτα τους και παρουσιάζουν
διαδοχικά στην τάξη τα χαρακτηριστικά της, τις σχέσεις των μελών, τις πιθανές
δυσκολίες κ.λπ.
· Προσέγγιση της έννοιας της υποκατάστασης των γονέων
μέσω αναζήτησης πληροφοριών και έκφραση απόψεων επί του θέματος. Σημειώνεται
ότι η υποκατάσταση των γονέων μπορεί να προσεγγιστεί και μέσα από τη μελέτη
περίπτωσης με πραγματικά ή υποθετικά παραδείγματα, ανάλογα με την κρίση του
καθηγητή.
· Μελέτη και επίλυση από τους μαθητές ενός προβλήματος
από την καθημερινότητα μιας οικογένειας σχετικά με τις σχέσεις των μελών της.
· Διατύπωση κανόνων που διέπουν τις διαπροσωπικές
σχέσεις και διευκολύνουν την εύρυθμη λειτουργία της τάξης (Συμβόλαιο τάξης).
· Παιχνίδι παντομίμας σχετικά με τη μη λεκτική
επικοινωνία και δημιουργία βιωματικού δρώμενου σχετικά με τη λεκτική
επικοινωνία.
· Παράθεση επιχειρημάτων από τους μαθητές με τη μορφή
αντιπαράθεσης (debate) σχετικά με την επίδραση
των ΜΜΕ στη ζωή μας.
· Δημιουργία μιας ζωγραφιάς, ενός σκίτσου, ενός κόμικ
ή ενός γκράφιτι από τους μαθητές σχετικά με την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο
(με αξιοποίηση εργαλείων web 2.0).
· Ημιδομημένος διάλογος σχετικά με την ορθή χρήση του
διαδικτύου και τους ενδεχόμενους κινδύνους στη χρήση του.
· Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εφαρμόσουν την τεχνική
«συνέντευξη από τον ειδικό» και στο πλαίσιο του μαθήματος να αναπτύξουν
συνεργασίες με την τοπική κοινότητα.
Η ενότητα προσφέρεται για χρήση και εφαρμογή εργαλείων web 2.0.
|
Κεφάλαιο 1
(σελ. 6-9) του ισχύοντος σχολικού εγχειριδίου Οικιακής Οικονομίας της A’ και
Κεφάλαιο 1 (σελ. 8-13) και 10 (σελ. 128-131) της Β’ Γυμνασίου.
Αντίστοιχες εργασίες του τετραδίου εργασιών Οικιακής Οικονομίας της
Α’ και της Β’ Γυμνασίου.
Εργαστηριακή
άσκηση 1 (σελ. 10-11) του εργαστηριακού οδηγού της Β’ Γυμνασίου
(Πίνακες με βασικά δημογραφικά δεδομένα για την
Ελλάδα και την Ε.Ε.):
Κεφάλαιο 1 (σελ. 9-21) του ισχύοντος σχολικού εγχειριδίου
Οικιακής Οικονομίας της Α’ και
Κεφάλαιο 10 (σελ. 132-135) ) της Β’ Γυμνασίου
Αντίστοιχες εργασίες
του τετραδίου εργασιών Οικιακής Οικονομίας της Α’ και της Β’ Γυμνασίου.
(Ασφαλής χρήση του
διαδικτύου):
|
- Κατανοήσουν το ρόλο της οικογένειας στη σύγχρονη
κοινωνικοοικονομική πραγματικότητα, το ρόλο της οικογενειακής αγωγής, την
ευθύνη και το ρόλο κάθε ατόμου σε αυτή, καθώς και τις προϋποθέσεις για τη
δημιουργία οικογένειας.
- Κατανοήσουν νόμους και να αναπτύξουν την σκέψη, την
αυτοεκτίμηση και την υπευθυνότητά τους.
- Ερευνούν τα αίτια των οικογενειακών προβλημάτων και
να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και διαχείρισης των αντιπαραθέσεων μέσω
του διαλόγου.
- Αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, κοινωνικότητα, ικανότητα
για συνεργασία και συλλογικότητα, σεβασμό στη διαφορετικότητα κ.λπ.
|
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ
|
Οι
μαθητές/τριες να:
- Αντιληφθούν τη σημασία των οικονομικών πόρων και το
ρόλο της οικογένειας – νοικοκυριού ως οικονομικής μονάδας.
- Εξοικειωθούν με τη σχετική ορολογία και να
κατανοήσουν ότι οι οικονομικοί πόροι είναι περιορισμένοι.
- Κατανοήσουν την έννοια του οικογενειακού
προϋπολογισμού και τις πηγές του οικογενειακού εισοδήματος.
- Αντιληφθούν την έννοια του χρήματος και τη
λειτουργία του, ως μέσου συναλλαγών, και να ενημερωθούν για τους διάφορους
τρόπους πληρωμής και πραγματοποίησης των αγορών.
- Αποκτήσουν δεξιότητες διαχείρισης των οικονομικών
τους και να κάνουν ορθολογικές επιλογές ώστε να πραγματοποιούν συναλλαγές με
ασφάλεια.
|
Οικονομικά της Οικογένειας
(4 ώρες)
·
Οικονομικοί
πόροι (παραγωγικοί συντελεστές,
οικιακή παραγωγή, το οικονομικό πρόβλημα).
·
Ο οικονομικός
ρόλος της οικογένειας (κατηγορίες αγαθών, ο ρόλος της διαφήμισης, η σημασία
της έρευνας αγοράς).
·
Οικογενειακό
εισόδημα και οικογενειακός προϋπολογισμός (πηγές εισοδήματος, κατανομή του
εισοδήματος, προσδιοριστικοί παράγοντες της κατανάλωσης, σύστημα πληρωμών,
τρόποι αγορών).
|
·
Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με θέμα τους
συντελεστές παραγωγής.
· Παρουσίαση της αλυσίδας παραγωγής ενός προϊόντος με τη χρήση των
συντελεστών παραγωγής.
· Καταγραφή παραδειγμάτων από την καθημερινή ζωή
σχετικά με το ρόλο των μελών μιας οικογένειας σε μια οικονομία (ως
καταναλωτές ή παραγωγοί).
·
Σύνταξη οικογενειακού προϋπολογισμού. Για τη
σύνταξη του προϋπολογισμού οι μαθητές μπορούν να αξιοποιήσουν και
υπολογιστικά φύλλα Excel.
· Μελέτη περίπτωσης ή/και επίλυση ενός προβλήματος από
την πλευρά μιας επιχείρησης (π.χ. αύξηση των τιμών των παραγωγικών
συντελεστών) και από την πλευρά του νοικοκυριού (π.χ. αγορά διαρκών
αγαθών).
·
Στη συγκεκριμένη ενότητα μπορεί να
χρησιμοποιηθεί και το παιχνίδι ρόλων ως εναλλακτική διδακτική μέθοδος, καθώς
και η προβολή σχετικών βίντεο συνοδευόμενα από φύλλα εργασίας.
·
Παράθεση επιχειρημάτων (debate) σχετικά με τη χρησιμότητα της
διαφήμισης και τους τρόπους που επιδρά στην καταναλωτική συμπεριφορά.
·
Τέλος, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να οργανώσουν
και εκπαιδευτικές επισκέψεις σε επιχειρήσεις/ μονάδες παραγωγής.
|
Κεφάλαιο 2 (σελ. 22-30) του ισχύοντος σχολικού εγχειριδίου Οικιακής
Οικονομίας της A’ και
Ενότητα 4.2 (σελ. 34-36) της Β’ Γυμνασίου.
Αντίστοιχες ασκήσεις
του τετραδίου εργασιών Οικιακής Οικονομίας της Α’ (σελ. 12-17) και της Β’
(σελ. 20-21) Γυμνασίου.
Εργαστηριακή άσκηση 2.3
(σελ. 17) του εργαστηριακού
οδηγού της Β’ Γυμνασίου.
(Προστασία του
καταναλωτή/ νομολογία:) http://www.synigoroskatanaloti.gr/stk_nomologia.html#nom8
(αειφορική κατανάλωση):
|
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ
|
Οι
μαθητές/τριες να:
- Συνειδητοποιήσουν την σπουδαιότητα της διατροφής για
την επιβίωση, την ανάπτυξη και την
υγεία.
- Κατανοήσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν τις
διατροφικές μας επιλογές και να
αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις σχετικά με τα τρόφιμα, την ομαδοποίησή
τους και τις κατάλληλες επιλογές τροφίμων.
- Αναπτύξουν στάσεις και δεξιότητες ζωής σχετικά με
την υγιεινή διατροφή και τη σχέση της με τη σωματική και την ψυχική ισορροπία.
- Αποκτήσουν συνήθειες (διατροφή, φυσική
δραστηριότητα) που θα βοηθήσουν να βελτιωθεί η υγεία και η ευεξία τους.
- Αποκτήσουν γνώσεις για δίαιτες και διαιτολόγια και
να κατανοήσουν τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής, που βασίζεται στην
ποικιλία τροφών και στον έλεγχο της ποσότητας κατανάλωσης.
- Ασκηθούν στο πώς μπορούν να φτιάξουν το ατομικό τους
διαιτολόγιο και να σχεδιάζουν γεύματα.
- Είναι ικανοί
να παρατηρούν, να ερευνούν, να συνεργάζονται και να μεταφέρουν
χρήσιμες πληροφορίες στην οικογένειά τους.
- Αντιληφθούν τη σημασία της υγιεινής διατροφής για
την πρόληψη σοβαρών προβλημάτων υγείας που προκαλούν νοσηρότητα και
θνησιμότητα στον πληθυσμό.
|
Διατροφή
(15 ώρες)
·
Τροφή και
τρόφιμα (στόχοι υγιεινής διατροφής, ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες, νόσοι
φθοράς, παράγοντες που επηρεάζουν τις διατροφικές συνήθειες).
·
Ομάδες Τροφίμων
(Γάλα & γαλακτοκομικά
Φρούτα & χορταρικά
Δημητριακά & ψωμί
Κρέας-ψάρι-όσπρια
Λίπη & έλαια
Γλυκίσματα – ροφήματα – ποτά).
·
Θρεπτικά
Συστατικά (Πρωτεΐνες, Υδατάνθρακες, Διαιτητικές ίνες, Λιπίδια, Βιταμίνες,
Ανόργανα στοιχεία, Νερό).
·
Σχεδιασμός
Γευμάτων (μεσογειακή διατροφή, διαιτολόγια, κύρια και ενδιάμεσα γεύματα,
υγιεινά σνακ κ.λπ.).
|
· Ημιδομημένος διάλογος για την αναγκαιότητα της
τροφής για τη σωστή πνευματική και σωματική ανάπτυξη αλλά και για τα αίτια
που δημιουργούν τα φαινόμενα της παχυσαρκίας και του υποσιτισμού.
· Οι μαθητές σε ομάδες συγκεντρώνουν πληροφορίες και
υλικό για τις ομάδες τροφίμων και τα θρεπτικά συστατικά, εκπονούν συνθετικές
εργασίες που παρουσιάζουν στην τάξη.
· Κατασκευή / δημιουργία ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού
γνώσεων σχετικά με τις ομάδες τροφίμων και τα θρεπτικά συστατικά.
· Για την ενότητα αυτή ενδείκνυται επίσης η χρήση
εφαρμογών web 2.0.
· Μελέτη των πινάκων θρεπτικών συστατικών των τροφίμων
και ένταξή τους στις ανάλογες ομάδες τροφίμων.
· Διεξαγωγή έρευνας σχετικά με θέματα διατροφής (π.χ.
συχνότητα κατανάλωσης αναψυκτικών από τους εφήβους, παράγοντες που οδηγούν
στην παχυσαρκία κ.λπ.).
· Ημιδομημένος διάλογος σχετικά με μύθους και αλήθειες
γύρω από διατροφικά θέματα.
· Προσομοίωση: Οι μαθητές μπαίνουν στο ρόλο ενός
διαιτολόγου και δημιουργούν ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής για ένα
συμμαθητή τους, αφού πρώτα λάβουν υπόψη τις ανάγκες του.
·
Επίδειξη απλών πειραμάτων σχετικά με τη Χημεία
Τροφίμων.
|
Κεφάλαιο 3 (σελ. 31-62) του ισχύοντος σχολικού εγχειριδίου Οικιακής
Οικονομίας της A’
Γυμνασίου.
Ενότητες 5.3-5.9
(σελ. 49-65) του σχολικού
εγχειριδίου Οικιακής Οικονομίας της Β’ Γυμνασίου.
Αντίστοιχες ενότητες
του τετραδίου εργασιών Οικιακής Οικονομίας της Α’ και Β’ Γυμνασίου.
Εργαστηριακές ασκήσεις 1-10 (σελ. 6-21) του εργαστηριακού οδηγού της Α’ Γυμνασίου.
(διατροφή,
ασφάλεια τροφίμων):
|
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ
|
Οι
μαθητές/τριες να:
- Αποκτήσουν δεξιότητες καθημερινής φροντίδας του
σώματος, να είναι ικανοί να διαχειρίζονται το άγχος, την κόπωση, τον
εκνευρισμό, για την προσωπική και οικογενειακή τους ευημερία.
- Αναπτύξουν την αυτοεκτίμησή τους και τον αυτοέλεγχο
με σκοπό τη λήψη σωστών αποφάσεων.
- Συνειδητοποιήσουν τις συνέπειες της εξάρτησης από το
κάπνισμα και το αλκοόλ και να αναπτύξουν αντίσταση στις εξαρτήσεις.
- Αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες σχετικά με τα
φάρμακα και τη σωστή χρήση τους, αλλά και σχετικά με την έγκαιρη αντιμετώπιση
ατυχημάτων και την παροχή των πρώτων βοηθειών.
- Αποκτήσουν γνώσεις απαραίτητες για την αποφυγή,
πρόληψη και αντιμετώπιση πιθανών ατυχημάτων στο σπίτι, στους χώρους
παιχνιδιού, εργασίας, στο δρόμο και αλλού.
- Ασκηθούν σε εφαρμογές για έκτακτες περιπτώσεις, όπως
σεισμός, πλημμύρες, πυρκαγιές.
- Ασκηθούν στην κυκλοφοριακή αγωγή και να αναπτύξουν
δεξιότητες αντιμετώπισης των έκτακτων καταστάσεων με ψυχραιμία και
αυτοπεποίθηση.
- Διαμορφώσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές προς
τους πάσχοντες και τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες.
|
Αγωγή Υγείας – Πρόληψη Ατυχημάτων
(8 ώρες)
· Ατομική υγιεινή (καθαριότητα, φροντίδα και
περιποίηση του σώματος) – Στοματική Υγεία.
· Κάπνισμα – Αλκοόλ Φαρμακευτικές Ουσίες –
Ναρκωτικά.
· Ατυχήματα στο σπίτι και σε δημόσιους χώρους.
· Ατυχήματα στο δρόμο – κυκλοφοριακή αγωγή.
· Φαρμακείο – φάρμακα.
· Πρώτες βοήθειες.
· Φυσικές καταστροφές (πρόληψη και μέτρα προστασίας σε
περίπτωση σεισμού, πυρκαγιάς κ.λπ.).
|
· Διεξαγωγή έρευνας μέσω ερωτηματολογίου στα πλαίσια
της τάξης σχετικά με τις συνήθειες υγιεινής των μαθητών και συζήτηση των
αποτελεσμάτων στην ολομέλεια της τάξης.
· Συνέντευξη από ειδικούς σε θέματα αγωγής Υγείας
(π.χ. οδοντίατρος).
· Ημιδομημένος διάλογος για τους μύθους και τις
αλήθειες σχετικά με το κάπνισμα, το αλκοόλ και τα ναρκωτικά.
· Δημιουργία διαφημιστικού σποτ ή αφίσας για την
προβολή μηνύματος κατά του καπνίσματος, του αλκοόλ και των ναρκωτικών (με αξιοποίηση
εργαλείων και εφαρμογών web 2.0).
· Παιχνίδι ρόλων, όπου οι μαθητές αναπτύσσουν τους
τρόπους αντίστασης απέναντι στις επιρροές του κοινωνικού περίγυρου σχετικά με
το κάπνισμα, την κατανάλωση αλκοόλ και τη χρήση ναρκωτικών.
· Δημιουργία ενός «Κανονισμού ασφάλειας ατυχημάτων για
το χώρο του σχολείου» από τους μαθητές.
· Παιχνίδι γνώσεων σχετικά με την κυκλοφοριακή αγωγή
με ιδιαίτερη έμφαση σε σήματα και
οδηγίες που αναφέρονται σε ποδηλάτες.
· Αναζήτηση πληροφοριών και έρευνα σχετικά με το τι
φάρμακα θα πρέπει να περιλαμβάνει το φαρμακείο του σχολείου.
· Παρουσίαση πρώτων βοηθειών από ειδικούς του ΕΚΑΒ ή
του Ερυθρού Σταυρού στους μαθητές.
· Ανάπτυξη ενός λεπτομερούς σχεδίου αντιμετώπισης
έκτακτων καταστάσεων (π.χ. σεισμός, πυρκαγιά).
·
Ασκήσεις σε μορφή επίλυσης προβλήματος σε
θέματα που αφορούν προβλήματα Υγείας.
·
Παρακολούθηση βίντεο για θέματα Υγείας
συνοδευόμενα από φύλλο εφαρμογής.
·
Φύλλο ασκήσεων με προτάσεις αυτοαξιολόγησης σε
θέματα αγωγής Υγείας.
· Χρήση εφαρμογών web 2.0 για συναφή θέματα Αγωγής Υγείας.
|
Κεφάλαιο 4
(σελ. 63-78) του ισχύοντος
σχολικού εγχειριδίου Οικιακής Οικονομίας της A’ και Κεφάλαιο
9 (σελ. 117-126) της Β’ Γυμνασίου.
Αντίστοιχες ασκήσεις του τετραδίου εργασιών Οικιακής
Οικονομίας της Α’ και Β’ Γυμνασίου.
Εργαστηριακές ασκήσεις 11-15 (σελ. 22-31) του εργαστηριακού οδηγού της Α’ Γυμνασίου και 10, 11 (σελ. 42-47) της Β’
Γυμνασίου.
(Ερευνητικό
πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής
Υγιεινής):
(Πρώτες
Βοήθειες):
(Πίνακες με
στατιστικά δεδομένα για τα επίπεδα υγείας,
δείκτες νοσηρότητας, τα ατυχήματα κλπ):
|
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ
|
Οι
μαθητές/τριες να:
- Συνειδητοποιήσουν τη σημασία της κατοικίας για τον
άνθρωπο.
- Κατανοήσουν τη σημασία της λαϊκής τέχνης και της
παράδοσης στον τομέα της κατοικίας και να καλλιεργήσουν την καλαισθησία τους.
- Ερευνήσουν την ιστορική εξέλιξη καθώς και την
σπουδαιότητα της παραδοσιακής κατοικίας και τη σημασία διατήρησής της.
- Μελετήσουν τους κύριους τύπους και μορφές της
κατοικίας στο αστικό και αγροτικό περιβάλλον.
- Αντιληφθούν τη σημασία της λειτουργικότητας, της
άνεσης, του σεβασμού προς το περιβάλλον και της αισθητικής του χώρου και
της υγιεινής της κατοικίας.
|
Κατοικία
(5
ώρες)
· Η κατοικία και η σημασία της για τον άνθρωπο.
· Ιστορική εξέλιξη της κατοικίας.
· Η ελληνική παραδοσιακή κατοικία - Ελληνική λαϊκή
τέχνη.
· Τύποι και μορφές κατοικίας – Η κατοικία στο αγροτικό
και στο αστικό περιβάλλον.
· Λειτουργικότητα και αισθητική της κατοικίας.
|
·
Καταιγισμός
ιδεών και ημιδομημένος διάλογος για
τις ανάγκες που ικανοποιεί η κατοικία και τη σημασία της για τον άνθρωπο.
·
Συλλογή εικόνων
σχετικά με την ιστορική εξέλιξη της κατοικίας ανά τους αιώνες και παρουσίασή
τους στην τάξη (και με την αξιοποίηση εργαλείων web 2.0).
·
Μελέτη των
χαρακτηριστικών της ελληνικής παραδοσιακής κατοικίας μέσα από φωτογραφικό
υλικό και των στοιχείων της ελληνικής λαϊκής τέχνης. Οι μαθητές σε ομάδες
αναζητούν μέσω διαδικτύου ή/και άλλων πηγών πληροφορίες και υλικό για τα
χαρακτηριστικά της παραδοσιακής κατοικίας (παραδοσιακών οικισμών) σε διάφορες
περιοχές της Ελλάδας και παρουσιάζουν
το υλικό τους στην τάξη.
·
Συζήτηση σε
ομάδες για την επίδραση της κατοικίας στο περιβάλλον. Διερεύνηση της
αναγκαιότητας ύπαρξης πολιτικών για τη διαφύλαξή τους (διατηρητέα κτίρια και
φυσιογνωμία των πόλεων, διατηρητέοι οικισμοί κ.λπ.).
·
Σχεδιασμός
κατοικίας σε αστικό ή αγροτικό περιβάλλον ή κατασκευή μακέτας οικίας,
λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές της λειτουργικότητας, της αισθητικής, της
υγιεινής και του βιοκλιματικού σχεδιασμού των κτιρίων.
·
Συνεντεύξεις και καταγραφές με θέμα «αφηγήσεις
ζωής» γύρω από το πατρικό σπίτι.
|
Κεφάλαιο 5
(σελ. 79-89) του ισχύοντος
σχολικού εγχειριδίου Οικιακής Οικονομίας της A’ και.
Ενότητες 1.4
(σελ.14-15) και 6.4 (σελ. 87-89) της Β’ Γυμνασίου.
Αντίστοιχες ασκήσεις του τετραδίου εργασιών Οικιακής
Οικονομίας της Α’ και Β’ Γυμνασίου.
Εργαστηριακές ασκήσεις 16, 17, 18 (σελ. 32-37) του εργαστηριακού οδηγού της Α’ Γυμνασίου.
(Παραδοσιακοί
οικισμοί και διατηρητέα κτήρια): http://www.ypeka.gr/?tabid=382 http://estia.minenv.gr/
|
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ
|
Οι
μαθητές/τριες να:
- Αποκτήσουν γνώσεις για την ενδυμασία και την
ιστορική της εξέλιξη, για την ελληνική παραδοσιακή ενδυμασία, τους τύπους
ενδυμασίας, τις πρώτες ύλες, καθώς και για τα κριτήρια επιλογής και την
υγιεινή της ενδυμασίας.
- Συνειδητοποιήσουν την επίδραση της ενδυμασίας στην
υγεία, την προσωπικότητα και την αισθητική.
- Συνδέσουν την εξέλιξη στη μόδα και με παράγοντες κοινωνικούς,
οικονομικούς, πολιτιστικούς κ.ά.
- Γνωρίσουν την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας και
άλλων χωρών και να αναπτύξουν ικανότητες για εκτίμηση του ωραίου, του
λειτουργικού και του οικονομικού.
|
Ενδυμασία
(4 ώρες)
· Η ενδυμασία και η σημασία της για τον άνθρωπο
(παράγοντες που επηρεάζουν την εξέλιξη της ενδυμασίας).
· Ιστορική εξέλιξη της ενδυμασίας – η ελληνική
παραδοσιακή ενδυμασία (χαρακτηριστικά της παραδοσιακής ενδυμασίας).
· Τύποι ένδυσης (μόδα, ενδυμασία, σημειολογία κ.λπ.) –
πρώτες ύλες – κριτήρια επιλογής και υγιεινή της ενδυμασίας.
|
· Ημιδομημένος διάλογος για τη σημασία της ενδυμασίας
και τους παράγοντες που την επηρεάζουν. Διερεύνηση της σημασίας της
ενδυμασίας ως μέσου προσωπικής και κοινωνικής έκφρασης.
· Καταιγισμός ιδεών σχετικά με αυτά που δηλώνει η
ενδυμασία για έναν άνθρωπο (στερεότυπα, κώδικας ένδυσης κ.λπ.).
· Μελέτη της ιστορικής εξέλιξης της ενδυμασίας μέσα
από πίνακες ζωγραφικής ή έργα τέχνης. Βιωματικές προσεγγίσεις μέσα από
μουσειοσκευές.
· Δημιουργία παρουσίασης για την εξέλιξη της
ενδυμασίας ανά τους αιώνες αλλά και για τις παραδοσιακές ενδυμασίες
(Προτείνεται η χρήση εργαλείων web 2.0).
· Μελέτη στατιστικών στοιχείων σχετικά με την παραγωγή
πρώτων υλών τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα και στον κόσμο. Διερεύνηση
του ρόλου της κλωστοϋφαντουργίας και των συναφών κλάδων στην Εθνική
Οικονομία.
· Αναζήτηση στο διαδίκτυο και σε άλλες πηγές
εικονιστικού υλικού και προσέγγιση της ενδυμασίας ως (εφαρμοσμένης) τέχνης. Οι
μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και παρουσιάζουν στοιχεία των τάσεων στην τέχνη
που αποτυπώνονται στην ενδυμασία.
· Συζήτηση για τις επιδράσεις βιομηχανίας της μόδας
στις επιλογές και τη συμπεριφορά των ανθρώπων (πρότυπα ομορφιάς).
· Επισκέψεις σε λαογραφικά μουσεία.
· Συνεντεύξεις από ειδικούς (π.χ. ενδυματολόγους,
σχεδιαστές, κ.λπ.).
|
Κεφάλαιο 6
(σελ. 90-97) του ισχύοντος σχολικού εγχειριδίου Οικιακής Οικονομίας
της A’ Γυμνασίου.
Ασκήσεις (σελ. 52-55) του τετραδίου εργασιών
Οικιακής Οικονομίας της Α’ Γυμνασίου.
Εργαστηριακή άσκηση 19 (σελ. 38-39) του εργαστηριακού οδηγού της Α’ Γυμνασίου.
(Στοιχεία παραδοσιακών ενδυμασιών):
|
|
Σύνολο 50 ώρες
|
|
|
ΤΑΞΗ Β’
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ
|
Οι μαθητές/τριες να:
-
Αντιληφθούν
τη σημασία της οργάνωσης για την ποιότητα ζωής του ανθρώπου και να
κατανοήσουν ότι η απουσία οργάνωσης δημιουργεί ποικίλα προβλήματα (απώλεια
χρόνου και χρήματος, άγχος κ.λπ.).
-
Είναι σε
θέση να χρησιμοποιούν σωστά το χρόνο τους, να θέτουν στόχους, να οργανώνουν
τις εργασίες τους, να διατυπώνουν συλλογισμούς και να εξάγουν συμπεράσματα.
-
Κατανοήσουν
και να μπορούν να εφαρμόζουν στη ζωή τους τη διαδικασία της λήψης αποφάσεων.
- Αποκτήσουν δεξιότητες στη λήψη ομαδικών αποφάσεων.
|
Οργάνωση & λήψη αποφάσεων
(3 ώρες)
·
Η έννοια της
οργάνωσης (επίλυση προβλημάτων και ορθολογική χρήση των διαθέσιμων πόρων).
·
Διαχείριση
ανθρώπινων πόρων (κατανομή του χρόνου και οργάνωση εργασιών).
·
Στόχοι και λήψη
αποφάσεων (διαδικασία λήψης αποφάσεων, διαθέσιμοι πόροι, ιεράρχηση αναγκών,
περιορισμοί).
|
Συνίστανται
ερευνητικές – βιωματικές μέθοδοι που καλλιεργούν τις ικανότητες της
ενσυναίσθησης και της επικοινωνίας και οι οποίες αξιοποιούν αντίστοιχες
τεχνικές. Ενδεικτικά αναφέρονται οι κάτωθι:
· Οι μαθητές σε ομάδες καταγράφουν τρόπους οργάνωσης
(χρόνου και εργασίας) στην προσωπική, οικογενειακή, μαθητική ζωή.
· Οι μαθητές σε ομάδες καλούνται, ακολουθώντας τη
διαδικασία λήψης αποφάσεων, να επιλύσουν υποθετικά προβλήματα/ ζητήματα που
μπορεί να εμφανίζονται στην οικογένεια (π.χ. μετακόμιση ή ανακαίνιση, θερινές
διακοπές κ.λπ.).
· Παιχνίδι ρόλων, όπου οι μαθητές εκφράζουν τις
διαφορετικές απόψεις για την επίλυση ενός υποθετικού ζητήματος στην
κοινότητα, όπου υπάρχει «σύγκρουση συμφερόντων», με σκοπό την εξεύρεση
συμβιβαστικών λύσεων.
· Τεχνικές βελτίωσης της λήψης αποφάσεων: Οι μαθητές
χωρίζονται σε 2 ομάδες, που καλούνται να λύσουν το ίδιο πρόβλημα. Στη μία
ομάδα τα μισά μέλη προτείνουν εναλλακτικές λύσεις και τα άλλα μισά
επισημαίνουν τις αδυναμίες κάθε εναλλακτικής. Στην άλλη ομάδα τα μέλη
προτείνουν εναλλακτικές λύσεις και συγκρίνουν τις προτάσεις τους
(«διαλεκτική»). Συγκρίνουν τα αποτελέσματά τους και συζητούν τις δυσκολίες
που αντιμετώπισαν.
· Συνίσταται η χρήση εργαλείων web 2.0.
|
Κεφάλαιο 2 (σελ. 19-24) του ισχύοντος σχολικού
εγχειριδίου Οικιακής Οικονομίας της Β’ Γυμνασίου.
Ασκήσεις (σελ. 11-14) του τετραδίου εργασιών
Οικιακής Οικονομίας της Β’ Γυμνασίου.
|
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ
|
Οι μαθητές/τριες να:
-
Αντιληφθούν
τη σημασία των τριών οικονομικών μονάδων και την οικονομική τους συμπεριφορά
σε μια οικονομία, καθώς και να κατανοήσουν τη
λειτουργία της ελεύθερης αγοράς.
-
Εξηγούν τη
σχέση εργασίας-αγαθών, το μηχανισμό πώλησης, τους παράγοντες που καθορίζουν
την προσφορά και τη ζήτηση.
-
Αντιληφθούν
την οικονομική συμπεριφορά του νοικοκυριού και να εξετάσουν τους παράγοντες
που την επηρεάζουν.
-
Υιοθετούν
συμπεριφορές βιώσιμης κατανάλωσης μέσα από την εφαρμογή των δικαιωμάτων και
των υποχρεώσεών τους ως καταναλωτές.
- Παρατηρούν, να συγκρίνουν, να αποδέχονται ή να
απορρίπτουν πρότυπα κατανάλωσης και παραγωγής, ώστε να εντοπίζουν τις
πραγματικά βιώσιμες επιλογές.
|
Οικονομικά της Οικογένειας -
Συμπεριφορά του Καταναλωτή
(5 ώρες)
·
Οικονομικοί
πόροι και οικονομία, οι οικονομικές
μονάδες και ο ρόλος τους.
·
Η λειτουργία
της ελεύθερης αγοράς.
·
Συμπεριφορά του
καταναλωτή και οικονομική πραγματικότητα.
·
Προσδιοριστικοί
παράγοντες της καταναλωτικής συμπεριφοράς.
·
Η σημασία της ελληνικής παράδοσης στην καταναλωτική συμπεριφορά και την οικονομική
ανάπτυξη.
|
· Παιχνίδι ρόλων σχετικά με τις 3 οικονομικές μονάδες
και το ρόλο τους (οι μαθητές χωρίζονται σε 3 ομάδες -καταναλωτές,
επιχειρήσεις, κράτος, και παρουσιάζουν τους σκοπούς, τη διαχείριση των πόρων,
τη λειτουργία και τους περιορισμούς κάθε οικονομικής μονάδας).
· Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα καλείται
να οργανώσει τη δημιουργία μιας εικονικής επιχείρησης, για την οποία πρέπει
να ληφθούν οικονομικές αποφάσεις (συνίσταται η χρήση των νέων τεχνολογιών,
όπως η χρήση υπολογιστικών φύλλων excel).
· Οι μαθητές σε ομάδες καταγράφουν παραδείγματα σχετικά με την προσφορά και τη
ζήτηση αγαθών και την επίδρασή τους στις τιμές των προϊόντων (τα οποία
παρουσιάζουν και συζητούν στην ολομέλεια της τάξης.
· Συλλογή εντύπων διαφημίσεων, επεξεργασία και
αποκωδικοποίηση των μηνυμάτων τους. Οι μαθητές σχεδιάζουν και παρουσιάζουν
δικές τους διαφημίσεις, λαμβάνοντας υπόψη τα δικαιώματα του καταναλωτή και
την προώθηση των βιώσιμων προτύπων παραγωγής-κατανάλωσης (συνίσταται η χρήση
εργαλείων web 2.0).
· Παρουσίαση στατιστικών στοιχείων από την ελληνική
στατιστική υπηρεσία ή/και άλλων πηγών (από το διαδίκτυο) σχετικά με τα
καταναλωτικά πρότυπα των τελευταίων δεκαετιών και την εξέλιξη του Δείκτη
Τιμών Καταναλωτή (πληθωρισμό).
· Συζήτηση για τα δικαιώματα του καταναλωτή και τη
βιώσιμη ανάπτυξη σε συνάρτηση με την καταναλωτική συμπεριφορά.
· Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε χώρους παραγωγής (π.χ.
εργοστάσιο, αγροτικό συνεταιρισμό κ.λπ.).
· Συζήτηση και παρουσίαση καλών πρακτικών (μετά από
αναζήτηση στο διαδίκτυο ή σε άλλες πηγές ή από βιωματικές εμπειρίες)
αξιοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς στην τοπική οικονομική ανάπτυξη.
|
Κεφάλαια 3 (σελ.25-31) και 4 (σελ. 32-33, 37-39) και
ενότητα 1.5β (σελ. 17) του ισχύοντος
σχολικού εγχειριδίου Οικιακής Οικονομίας
της Β’ Γυμνασίου.
Ασκήσεις
(σελ. 15-19, 22, 10) του
τετραδίου εργασιών Οικιακής Οικονομίας της Β’ Γυμνασίου.
Εργαστηριακή άσκηση 2 (σελ. 12-17) του εργαστηριακού οδηγού της Οικιακής Οικονομίας της Β’ Γυμνασίου.
(Πίνακες με στατιστικά δεδομένα για
την οικονομία και την κατανάλωση):
(Ενημερωτικό υλικό της ΕΚΤ για τον πληθωρισμό και τη
διαμόρφωση των τιμών):
(αειροφική κατανάλωση): http://ekpizo.gr/activities/
|
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ
|
Οι μαθητές/
τριες να:
- Αναγνωρίσουν τη συμβολή του ανθρώπου στην υποβάθμιση
και την προστασία του περιβάλλοντος.
- Αναγνωρίσουν τα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα
και να συνειδητοποιήσουν την ατομική ευθύνη και τη σημασία της συλλογικής
δράσης.
- Διακρίνουν τους φυσικούς πόρους, να αντιλαμβάνονται
το πρόβλημα της υπερεκμετάλλευσής τους και της δυνητικής εξάντλησής τους,
καθώς και να αναγνωρίσουν τις δυνατότητες χρησιμοποίησης ήπιων μορφών
ενέργειας για την προστασία του περιβάλλοντος.
- Κατανοήσουν τη σημασία της σύγχρονης οικοτεχνολογίας
και να διακρίνουν τις επιπτώσεις της στην υγεία και στο περιβάλλον.
- Συνδέσουν τη σύγχρονη οικοτεχνολογία με τη χρήση
οικολογικών υλικών, να εφαρμόζουν τις διάφορες τεχνικές ανακύκλωσης και να
υιοθετούν βιώσιμα πρότυπα κατανάλωσης και συμπεριφοράς.
- Κατανοήσουν τον σκοπό του οικολογικού σχεδιασμού και
να εκτιμήσουν τη σημαντικότητά του για την προστασία του φυσικού
περιβάλλοντος.
- Υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές ζωής που
μειώνουν το οικολογικό τους αποτύπωμα και προστατεύουν την υγεία και το
περιβάλλον.
|
Οικολογία & Κατοικία -
Σύγχρονη Οικιακή Τεχνολογία
(8 ώρες)
· Βασικές έννοιες του φυσικού περιβάλλοντος.
· Φυσικοί πόροι, ενεργειακές πηγές, ανανεώσιμες πηγές
ενέργειας και ενεργειακή κατάσταση.
· Οικολογική κρίση, σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα
(κλιματική αλλαγή, διαχείριση αποβλήτων κ.λπ.).
· Κατοικία – Ρύπανση – Αντιρρύπανση (ποιότητα αέρα εσωτερικών
χώρων, ρύποι, μέτρα αντιρρύπανσης).
· Οικολογικός σχεδιασμός (κτιρίων, μεταφορών, αγαθών
κ.λπ.).
· Οικιακή τεχνολογία και εξέλιξη, σύγχρονη οικιακή τεχνολογία (συσκευές,
προδιαγραφές, κίνδυνοι, χρήση
ενέργειας κ.λπ.) και επιπτώσεις στην υγεία και το περιβάλλον.
· Ανακύκλωση (υλικά, μέθοδοι, καλές πρακτικές).
|
· Διερεύνηση (μέσω διαδικτύου ή άλλων πηγών)
παραδειγμάτων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη χώρα μας, παρουσίαση στην
ολομέλεια της τάξης και συζήτηση για την αναγκαιότητα ευρύτερης εφαρμογής
τέτοιων μορφών τόσο σε οικονομικό όσο και σε περιβαλλοντικό επίπεδο.
· Καταγραφή των πηγών ρύπανσης του νερού, του αέρα και
του εδάφους και διερεύνηση των φαινομένων που προκαλεί η ρύπανση αυτή.
Αναζήτηση λύσεων μέσα από την υιοθέτηση βιώσιμων προτύπων παραγωγής και
κατανάλωσης.
· Διερεύνηση των πηγών ρύπανσης στους εσωτερικούς
χώρους διατύπωση προτάσεων για την λήψη μέτρων βελτίωσης της ποιότητας του
αέρα και των παραμέτρων άνεσης στους εσωτερικούς χώρους.
· Έρευνα για την περιβαλλοντική απόδοση ενός προϊόντος
σε ολόκληρο τον κύκλο της ζωής του και αναζήτηση πληροφοριών για το
οικολογικό σήμα της ΕΕ, την ενεργειακή σήμανση, την πιστοποίηση CE και το ενεργειακό αστέρι (energy star) κ.λπ. Συζήτηση για τη σημασία της σήμανσης των
προϊόντων.
· Αναζήτηση σύγχρονων οικοτεχνολογικών εφαρμογών στα
νοικοκυριά που αποφέρουν εξοικονόμηση χρόνου, ανέσεις, ψυχαγωγία, ενημέρωση,
εκπαίδευση.
· Δημιουργία εποπτικού υλικού για τις επιπτώσεις της
σύγχρονης οικοτεχνολογίας και καταγραφή απλών μέτρων για την προστασία από
την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.
· Διερεύνηση τρόπων εξοικονόμησης ενέργειας στο σπίτι,
το σχολείο και τους εργασιακούς χώρους. Αναζήτηση καλών πρακτικών για τη
μείωση του οικολογικού αποτυπώματος.
· Ενεργή συμμετοχή και ανάληψη πρωτοβουλιών
ανακύκλωσης, εξοικονόμησης ενέργειας και πόρων (νερό) στο χώρο του σχολείου
και στην κοινότητα.
· Εκπαιδευτικές επισκέψεις στο πλαίσιο της
συγκεκριμένης θεματικής ή/και συνεντεύξεις σε ειδικούς.
|
Κεφάλαια 6 – 7
(σελ. 77-108) του ισχύοντος σχολικού εγχειριδίου Οικιακής
Οικονομίας της Β’ Γυμνασίου.
Ασκήσεις (σελ. 40-44, 46-51) του τετραδίου εργασιών Οικιακής Οικονομίας
της Β’ Γυμνασίου.
Εργαστηριακές ασκήσεις 6,7,8 (σελ. 31-38) του εργαστηριακού οδηγού της Οικιακής Οικονομίας της Β’ Γυμνασίου.
(Πράσινη
ανάπτυξη, φυσικοί πόροι, κλιματική αλλαγή κλπ):
(πρακτικές
εξοικονόμησης, αειφορικής κατανάλωσης κλπ):
(ρύπανση εσωτερικών χώρων):
(ανθρακικό
αποτύπωμα):
|
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ
|
Οι μαθητές/τριες να:
- Αντιληφθούν πώς είναι δυνατό να γίνει πρόληψη
σοβαρών προβλημάτων υγείας που προκαλούν νοσηρότητα και θνησιμότητα στον
πληθυσμό.
- Υιοθετήσουν στάσεις ζωής και συμπεριφορές που
προάγουν την υγεία (συνήθειες διατροφής, φυσική δραστηριότητα).
- Γίνουν ικανοί να δημιουργούν το ατομικό τους
διαιτολόγιο και να σχεδιάζουν γεύματα.
- Μάθουν να παρατηρούν, να ερευνούν, να συνεργάζονται
και να μεταφέρουν χρήσιμες πληροφορίες στην οικογένειά τους.
- Κατανοήσουν ότι οι ποσότητες αναγκαίων θρεπτικών
συστατικών διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία, την κατάσταση, την εργασία και το
περιβάλλον διαβίωσης και ότι ορισμένοι άνθρωποι χρειάζονται ιδιαίτερη
διατροφική φροντίδα.
- Αναγνωρίσουν τη σημασία της συντήρησης των τροφίμων
στη ζωή του ανθρώπου.
|
Διατροφή & Διαιτολόγια
(5 ώρες)
· Διατροφή και υγεία (παράγοντες που επηρεάζουν τα
επίπεδα υγείας, διατροφοεξαρτώμενες ασθένειες και πρόληψη).
· Πρόσληψη και δαπάνη ενέργειας (ενεργειακό ισοζύγιο,
βασικός μεταβολισμός, διατροφή και άσκηση).
· Σχεδιασμός Γευμάτων (ισορροπημένο διαιτολόγιο,
παράγοντες που επηρεάζουν τις διατροφικές επιλογές, πρότυπα διατροφικών
επιλογών).
· Διατροφή στα στάδια της ζωής (εγκυμοσύνη, θηλασμός,
βρεφική, παιδική, εφηβική ηλικία, διατροφή ενηλίκων και ηλικιωμένων).
· Σύγχρονη τεχνολογία και τρόφιμα (ποιότητα, ασφάλεια
και συντήρηση των τροφίμων, μέθοδοι
συντήρησης τροφίμων).
|
· Διερεύνηση των διατροφικών συνηθειών των μαθητών και
των παραγόντων που τις διαμορφώνουν.
· Υπολογισμός από τους μαθητές του ισοζυγίου ενέργειας
(πρόσληψη και δαπάνη ενέργειας).
· Οι μαθητές σε ομάδες αναζητούν (στο διαδίκτυο ή σε
άλλες πηγές) πληροφορίες για τη διατροφή στα στάδια της ζωής του ανθρώπου.
Παρουσίαση των ευρημάτων και συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης.
· Δημιουργία ενός ημερήσιου διαιτολογίου για έναν
αθλητή του ποδοσφαίρου και έναν της άρσης βαρών. Συζήτηση σχετικά με τις
διαφορές που εμφανίζουν.
· Συζήτηση για τη συντήρηση, διατήρηση, επεξεργασία
και παρασκευή τροφίμων αλλά και για τις επιπτώσεις των σύγχρονων μεθόδων
παραγωγής τροφίμων στην οικονομία και την κλιματική αλλαγή. Επίδειξη τρόπων
συντήρησης στην τάξη ή στο εργαστήριο (ή/και παρουσιάσεις προσομοιώσεων από
το διαδίκτυο).
· Σήμανση προϊόντων διατροφής. Οι μαθητές σε ομάδες
συγκεντρώνουν συσκευασίες τροφίμων και κατηγοριοποιούν πληροφορίες, αναγνωρίζουν τα σήματα και τις
συστάσεις χρήσης και συντήρησης, που παρέχονται σε αυτές. Διατυπώνουν
προτάσεις για την πληρέστερη ενημέρωση και διαφύλαξη της ασφάλειας και υγείας
των καταναλωτών.
· Με τη χρήση στατιστικών στοιχείων, οι μαθητές σε
ομάδες καταγράφουν τα επίπεδα νοσηρότητας (διατροφοεξαρτώμενων ασθενειών) και
θνησιμότητας και προτείνουν παρεμβάσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση.
· Οι μαθητές σε ομάδες αναζητούν πληροφορίες και
καταρτούν έναν κατάλογο προϋποθέσεων και καλών πρακτικών για όσους επιθυμούν
να ρυθμίσουν το βάρος τους και αναδεικνύουν τις επικίνδυνες πρακτικές (π.χ.
εξαντλητικές δίαιτες).
· Συζήτηση για τη σχέση της διατροφής με τη σωματική
και ψυχική υγεία (εικόνα του σώματος, διαταραχές πρόσληψης τροφής κ.λπ.).
|
Ενότητες 5.1-
5.12 (σελ.41-48, 66-76) του ισχύοντος
σχολικού εγχειριδίου Οικιακής Οικονομίας της Β’ και ενότητα 3.9 (σελ. 59-62)
της Α’ Γυμνασίου.
Ασκήσεις (σελ. 23-25
και σελ. 36-39) του τετραδίου εργασιών Οικιακής Οικονομίας της Β’
Γυμνασίου.
Εργαστηριακές ασκήσεις 3,4,5 (σελ. 18-30) του εργαστηριακού οδηγού της Οικιακής Οικονομίας της Β’ Γυμνασίου.
(Οδηγίες
σχετικά με την αγορά και συντήρηση ειδών διατροφής):
(ασφάλεια
τροφίμων):
|
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
|
Οι
μαθητές/τριες να:
- Κατανοήσουν τα αίτια και τους τρόπους μετάδοσης αλλά
και πρόληψης των συνηθέστερων νοσημάτων και ασθενειών.
- Γνωρίσουν τον εαυτό τους και να αναπτύξουν
αυτοεκτίμηση και θετική εικόνα του εαυτού.
- Προβληματιστούν για ζητήματα διαφυλικών σχέσεων,
σεξουαλικής αγωγής, σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων κ.ά.
- Αναγνωρίσουν αξίες, να υιοθετήσουν στάσεις και
συμπεριφορές που προάγουν την ίση μεταχείριση, καταπολεμούν τις διακρίσεις
και εξαλείφουν όλες τις μορφές βίας.
- Αναγνωρίσουν τη σημασία του οικογενειακού
προγραμματισμού για την εξασφάλιση της ψυχικής και σωματικής υγείας των μελών
της οικογένειας.
|
Αγωγή Υγείας
(4 ώρες)
·
Νοσήματα και
ασθένειες (αίτια και τρόποι μετάδοσης).
·
Πρόληψη
(ατομική ευθύνη, αξιολόγηση πληροφοριών, παράγοντες που επηρεάζουν τα επίπεδα
υγείας, επίδραση του περιβάλλοντος).
·
Εφηβεία -
Διαφυλικές σχέσεις (χαρακτηριστικά της εφηβείας, επικοινωνία, σχέσεις,
σεξουαλικότητα, σεξουαλικές σχέσεις και συναισθηματική ωριμότητα).
·
Οικογενειακός
προγραμματισμός (γονιμότητα, πρόληψη κληρονομικών νοσημάτων, προγεννητικός
έλεγχος).
|
· Αναζήτηση (μέσω διαδικτύου ή άλλων πηγών)
πληροφοριών για τα νοσήματα, τις ασθένειες και για τους τρόπους πρόληψής τους
και παρουσίαση στην τάξη.
· Συζήτηση για τις αλλαγές που συμβαίνουν στην
εφηβεία.
· Οι μαθητές καταγράφουν τα στερεότυπα (π.χ. σε
διαφημίσεις, εκφράσεις κ.λπ.) που αποδίδουν τη συμπεριφορά και το ρόλο των δύο
φύλων (π.χ. τα αγόρια είναι πιο άτακτα, τα κορίτσια είναι πιο επιμελή στα
μαθήματά τους κ.λπ.) και συζητούν σε ποιο βαθμό ισχύουν και αν επηρεάζουν τη
στάση τους απέναντι στο άλλο φύλο.
·
Οι μαθητές σε ομάδες, αναζητούν πληροφορίες
για τις πρακτικές καταπολέμησης των διακρίσεων σε βάρος των γυναικών και
συζητούν τη σημασία της ισότιμης αντιμετώπισης των ανθρώπων (Ενδείκνυται η
χρήση εργαλείων web
2.0).
· Οι μαθητές σε ομάδες αναζητούν πληροφορίες για τα
αίτια, τις μορφές και τις συνέπειες της βίας και προτείνουν τρόπους εξάλειψής
τους.
· Παιχνίδι ρόλων: Οι μαθητές/τριες προσπαθούν να
μιμηθούν τον/τη διπλανό/ή τους αναδεικνύοντας τη συμπεριφορά τους σε διάφορες
συνθήκες (π.χ. σε πίεση, όταν νιώθουν ότι αδικούνται, όταν θέλουν κάτι πολύ
κ.λπ.).
· Συνεντεύξεις από ειδικούς στο πλαίσιο της
συγκεκριμένης θεματικής.
· Αναζήτηση πληροφοριών για τους προγεννητικούς
ελέγχους και τη σημασία τους. Debate σχετικά
με το ρόλο της πολιτείας (π.χ. καθιέρωση υποχρεωτικών προγεννητικών ελέγχων,
υποχρεωτικών εμβολιασμών των βρεφών κ.λπ.).
|
Κεφάλαιο 8
(σελ.109-116) και ενότητα 10.5 (σελ.
136-138) του ισχύοντος σχολικού εγχειριδίου Οικιακής Οικονομίας της Β’
Γυμνασίου.
Ασκήσεις (σελ. 52-54, 63) του τετραδίου εργασιών Οικιακής Οικονομίας
της Β’ Γυμνασίου.
Εργαστηριακή άσκηση 9 (σελ. 39-41)
του εργαστηριακού οδηγού της Οικιακής Οικονομίας της Β’ Γυμνασίου.
(Στατιστικά
στοιχεία σχετικά με τα επίπεδα υγείας, δείκτες νοσηρότητας κλπ.):
|
|
Σύνολο
25 ώρες
|
|
|
[1] Οι δραστηριότητες είναι ενδεικτικές και αποτελούν
εναλλακτικές προτάσεις, οι οποίες μπορούν να υλοποιηθούν επιλεκτικά κατά την κρίση του
εκπαιδευτικού με βάση τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες των μαθητών. Συμπληρωματικές
προτάσεις μπορούν να αναζητηθούν (ανά θεματική ενότητα) στον ιστότοπο: http://platform.openwebquest.org/ . Σε κάθε περίπτωση οι εκπαιδευτικοί μπορούν να
σχεδιάσουν και υλοποιήσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες οι ίδιοι.