ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ

Τρίτη 2 Ιουνίου 2015

καταγγελία Συλλόγου αποφοίτων Οικιακής Οικονομίας.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ
ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΟΙΚΙΑΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ
ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
Ελ. Βενιζέλου 70, ΤΚ 17671, Καλλιθέα       
e-mail.: heef.info@gmail.com

Καλλιθέα 02.06.2015
Αρ. Πρωτ.:  283

Θέμα: Απολογισμός μιας προβληματικής σχολικής χρονιάς για το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας.

   Μια σχολική χρονιά βαίνει στο τέλος της, αλλά ήταν μια σχολική χρονιά για την οποία φαντάζομαι ότι δε θα είναι πολύ περήφανοι όσοι από επιτελική θέση την σχεδίασαν  αναφορικά, τουλάχιστον, με το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας.
   Ίσως φάνηκε λογικό στους επιτελείς της παιδείας, κατά την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, να υιοθετήσουν το « εκπαιδευτικό δόγμα» της διεύρυνσης του φάσματος των διδακτικών αντικειμένων, που επιβλήθηκε  να δοθεί σε ορισμένους κλάδους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στην εντός κρίσεως εποχή μας:

- Η διεύρυνση των  β’αναθέσεων κατέστησε  δυνατή τη διδασκαλία από καθηγητές «συγγενών ειδικοτήτων» για  ορισμένα μαθήματα όταν εκλείπουν οι ειδικοί, για αυτά, καθηγητές και παράλληλα υπήρχε αδυναμία πρόσληψης νέων, λόγω των γνωστών μνημονιακών δεσμεύσεων.
-Χωρίς την πρόσδοση επιπλέον δυνατοτήτων διδασκαλίας δεν θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το πλεονάζον και «λιμνάζον» για κάποιους, εκπαιδευτικό προσωπικό, το οποίο, σε διαφορετική περίπτωση, θα κινδύνευε να επιλεγεί ως βορά του σύγχρονου Μινώταυρου που υποχρεωθήκαμε να σιτίσουμε, ως χώρα, με συγκεκριμένο αριθμό απολύσεων έως τέλους του προηγούμενου ημερολογιακού έτους  .
-Η πρόσδοση β΄αναθέσεων καθιστά ευκολότερο το διοικητικό έργο της διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, στις περιπτώσεις που έτσι επιτυγχάνεται μείωση των ωρών μετακίνησης, για συμπλήρωση ωραρίου των εκπαιδευτικών, μεταξύ κοντινών ή και μακρινότερων σχολείων και ευχερέστερη κάλυψη του συνεχώς πολυπλοκοποιούμενου  ωρολογίου προγράμματος σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
Αν αυτές ήταν οι μοναδικές πτυχές-συνέπειες  της πρόσδοσης β’ ανάθεσης σε έναν πολύχρωμο εσμό  ειδικοτήτων δε θα είχαμε το ηθικό ανάστημα να διαμαρτυρηθούμε αλλά και την οργή για να συντάξουμε αυτές τις γραμμές. Ως σύλλογος αποφοίτων οικιακής οικονομίας και οικολογίας του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου διαμαρτυρόμαστε διότι :
·        Αν το ζητούμενο για το υπουργείο είναι απλά να μπεί κάποιος καθηγητής στην τάξη, προορισμένος σύμφωνα με τις σπουδές του για άλλα αντικείμενα  και να διδάξει οικιακή οικονομία, ενώ ο ίδιος δε θα το ήθελε, ιδιαίτερα σε μια εποχή όπου μέσα στην σχολική τάξη θα πρέπει να προσεγγιστούν με ιδιαίτερο τρόπο τα διαφοροποιημένα δεδομένα εντός της ελληνικής οικογένειας (σε οικονομικό, καταναλωτικό, σχεσιακό, αξιακό, αλλά και διατροφικό επίπεδο) σε σχέση με το σχολικό εγχειρίδιο ίσως αγνοεί το ρόλο και τον αγώνα μας στα  σχολεία.
·        Στην Ελλάδα το αντικείμενο της Οικιακής οικονομίας ή home economics ή domestic economics ή anthropoecology, όπως διδάσκεται και είναι ευρέως γνωστό στις χώρες του Δυτικού κόσμου , στις ΗΠΑ,  στο Ηνωμένο Βασίλειο, στις Σκανδιναβικές χώρες, αλλά και στο Ιράν, Ινδία κτλ και διδάσκεται από εξειδικευμένους επιστήμονες, από το  2008 έχει αρχίσει σταδιακά να διδάσκεται από νομικούς, γεωπόνους, δασολόγους, οικονομολόγους, πολιτικούς επιστήμονες, κοινωνιολόγους, ιατρούς, κτηνίατρους νοσηλευτές και γυμναστές.
·         Ενώ από τη μία «καταπίνουμε την κάμηλο» και επιτρέπεται  πχ. στους καθηγητές φυσικής αγωγής που στην καλύτερη περίπτωση (ανάλογα με το Τ.Ε.Φ.Α.Α. αποφοίτησής τους) έχουν αποκτήσει γνώσεις ικανές να διδάξουν  μέρος των δύο (2) από τα δεκαέξι (16) συνολικά διδασκόμενα κεφάλαια στις Α’ και  Β’ τάξεις του γυμνασίου , ή στους οικονομολόγους που έχουν αποκτήσει γνώσεις σχετικές με τρία (3) από αυτά, από την άλλη «διυλίζουμε τον κόνωπα» και δεν επιτρέπουμε στους καθηγητές οικιακής οικονομίας να διδάξουν  σε δεύτερη ανάθεση μαθήματα τα οποία έχουν σχεδόν  καθ’ ολοκλήρου διδαχθεί στο πλαίσιο των προπτυχιακών τους σπουδών. Γιατί η διεύρυνση των β’ αναθέσεων του μαθήματος της οικιακής οικονομίας δε συνοδεύτηκε από διεύρυνση  των β’ αναθέσεων του κλάδου της οικιακής οικονομίας και παρά τον  διεπιστημονικό του χαρακτήρα; Εμείς πιστεύουμε ότι ο κάθε καθηγητής είναι καλύτερος στο μάθημα της ειδικότητάς του όμως η παραπάνω αντίφαση, μήπως είναι μια καταφανής παραβίαση της συνταγματικής επιταγής για ισονομία και ισοπολιτεία; Και το χειρότερο: ποιος ακούει τη φωνή του αδικημένου;
·        Ενώ για χρόνια προσπαθούμε μέσα από σεμινάρια, ημερίδες, επιμορφώσεις, ακόμη και «ηλεκτρονικές τάξεις»  να βελτιώσουμε το επίπεδο του μαθήματος και να βελτιωθούμε ως προς την αποτελεσματικότητά μας, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που η προσέγγιση θεμάτων όπως οι λειτουργίες και  τα οικονομικά της οικογένειας απαιτούν λεπτούς χειρισμούς, βλέπουμε να αναλαμβάνουν  τη διδασκαλία του σεβαστές ειδικότητες (νομικοί, γεωπόνοι, δασολόγοι, οικονομολόγοι, πολιτικοί επιστήμονες, κοινωνιολόγοι, γυμναστές, και  ιατροί, κτηνίατροι, νοσηλευτές μέχρις εσχάτων) αλλά άσχετες με την οικιακή οικονομία. Πως ο νομικός θα διδάξει διατροφή, πως ο καθηγητής φυσικής αγωγής οικονομικά και οικοτεχνολογία, πως ο οικονομολόγος «κατοικία και οικολογία» κ.ο.κ.;
·        Ποια είναι ακριβώς η αποτελεσματικότητα αυτών των πρακτικών, ως προς την κάλυψη των «πλεονασματικών» μέχρι χθες ειδικοτήτων, όταν μετά τις τελευταίες «αλχημείες»  σε αρκετές διευθύνσεις παρατήθηκαν  για πρώτη φορά ελλείψεις, ενώ αντίθετα η ειδικότητά μας  παρουσιάστηκε για πρώτη φορά πλεονασματική σε ορισμένες διευθύνσεις, προς μεγάλη απογοήτευση των καθηγητών οικιακής οικονομίας που επί χρόνια απασχολούνται, ως αναπληρωτές, δεδομένου ότι η ειδικότητά μας, μέχρι σήμερα, είναι καθαρά εκπαιδευτική και χωρίς άλλες διεξόδους;
·          Η υποβάθμιση που έχει υποστεί αυτό το τόσο σημαντικό μάθημα από τις παράλογες β΄ αναθέσεις, που αντιβαίνουν ακόμα και τις εισηγήσεις του ΙΕΠ  ( 6/3-2-2014 απόσπασμα Πρακτικού  του ΔΣ του ΙΕΠ ), έκανε τον πρώην υφυπουργό Παιδείας κ. Λυκουρέντζο να μιλήσει στη Συνεδρίαση της ΛΓ' Ολομέλειας της Βουλής στις 24/11/2014 για στρέβλωση και κατάφωρη αδικία σε βάρος του κλάδου των ΠΕ15  και για διόρθωση που πρέπει να γίνει στην Υ.Α.  118842/Γ2/17−09−2008 , που ο ίδιος είχε εκδώσει και δημοσίως, σε επίκαιρη ερώτηση ανεγνώρισε το εσφαλμένο  αυτής της απόφασης.  Αντί όμως να διορθωθεί το σφάλμα, που   αναγνώρισε αυτός που το ξεκίνησε, έχουμε τη συνέχισή του και τη διεύρυνση των ειδικοτήτων που διδάσκουν το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας.
·        Την προηγούμενη σχολική χρονιά (σχ. έτος 2013-14) είχαμε την τύχη να διδάξουμε το μάθημα της οικιακής οικονομίας για δύο (2) ώρες στην α’ γυμνασίου και για δύο (2) στη β’ γυμνασίου. Έτσι είχαμε την ευκαιρία να προσεγγίσουμε ευχερέστερα τα προβλήματα οικιακής οικονομίας που αντιμετωπίζει πλέον η μέση ελληνική οικογένεια. Την τρέχουσα σχολική χρονιά όμως οι ώρες διδασκαλίας για τη β’ τάξη μειώθηκαν σε μία, με αποτέλεσμα και με βάση τις οδηγίες του Ι.Ε.Π., να μη γίνεται επαρκής κάλυψη σημαντικών αντικειμένων όπως π.χ. της διατροφής και των οικονομικών της οικογένειας.
Άραγε, αφού  ισχύει το «προλαμβάνειν κάλλιον του θεραπεύειν», μήπως θα έπρεπε, όπως και η αποστολή του το ορίζει, το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων  να προλάβει στρεβλώσεις,  σχετικά με την οικιακή οικονομία στην εκπαίδευση, για να μην έρχεται εκ των υστέρων να αναγνωρίζει τα σφάλματά του;


Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                      Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


ΣΟΦΙΑ ΣΕΡΔΑΡΗ                                              ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΠΑΣ